fredag 6 februari 2009

Matsalen

Välkommen till vår tjusiga matsal!

Skall nu visa några bilder på hur vi har gått till väga i matsalen, som ligger öppet mellan kök och vardagsrum. Ännu är det inte färdigpyntat så att säga men jag kan inte hålla mig- kolla in!



1. Så här tjusigt var det när vi precis började riva… Lägg märke till den odefinierbara färgen på tapeterna… Uyrrrk!



2. Här börjar vi riva i söderväggen.



3. Söderväggen, efter vi tagit ned skivorna. Man undrar hur det har sett ut tidigare när den mintgröna pärlspånten var ny…




4. Lite mer av samma vägg…



5. Här är det gamla gipstaket med en balk som går mitt i. Vi kan tyvärr inta ta bort den eftersom den är bärande så den får hänga med.



6. Här är vad som fanns under gipstaket! Mer pärlspånt! Det är så kul att se för de tidigare ägarna har liksom använt vad som fanns till hands vid förra renoveringen. Bla har vi hittat delar av ett gammalt staket som används för att räta upp taket.



7. Under detta fönster fick vi en obehaglig överraskning! Virket var helt ruttet och söndersmulat pga en gammal fuktskada och insektsangrepp. Dock är detta inget stort bekymmer enligt fackmän, det gäller bara att byta ut allt dåligt virke sedan sprider det sig inte. Puh! Nu är det fräscht igen.



8. Här skall vi bygga ett porslinsskåp för vårt fina porslin som vi fått av mina föräldrar. Det är hur tjusigt och gammalt som helst så man kan ju bara använda det vid speciella tillfällen. Synd tycker jag, som vill göra en lösning så vi kan se det varje dag. Tänker mig ett snyggt skåp med glasdörrar och ljus+ en tapet i stark kontrastfärg till porslinet. Är det tantvarning eller genidrag?




9. Här är det gamla taket på andra sidan bjälken, även här ser vi gammal fukt. Som tur är allt torrt nu och virket bytt.



10. Som ni ser på denna bild.




11. Här läggs isoleringen i...


12. Så här ser det ut idag! Snart kan vi komma till det kreativa finliret dvs det som jag tycker är det roliga…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar