söndag 20 december 2009

4e advent


Jul, Jul, Strålande Jul! Nu är det inte långt kvar och nästan allt är klart...
Dörrkransen skall hängas upp, gjord av äkta gran naturligtvis:-)...



Granen däremot e fake... Hittade denna skönhet på Rusta för 149 kronor och den behöver precis så mycket omvårdnad som jag har tid att undvara till en gran:-)...
(Den stora spegeln är antik och har vandrat i släkten till oss..)


a href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9rO9ZkiGiev3BxeeIsyIM1Szidk0vSj-ZG1UFsk2lycbmAGx7PyTilV8i0e6KEOkb7PSPgn8A7E1QtK2mAWpZcktqGhkhdBFkM4xIDC-e3cvGqxqgGaKgh5_xqAn7Vju7zBFZ3TIbfBU/s1600-h/gl%C3%B6gg.jpg">
Åsså har man hunnit me att tillverka en massa julklappar! Här är glögg som jag startade i november. En tiolitershink räckte till en massa småflaskor och tre stora. Småflaskorna har jag pimpat med en liten rim och en bild på Dexter i pepparkaksdräkt. De har jag gett till de söta morsorna i mammagruppen där jag är med:-)... Testade glöggen igår och fick utfärda en varning- smakade typ aceton! Så jag lägger inte ut d receptet och sparar er den huvudvärken:-)!



Hallonmarmelad med choklad och touch av lakrits!
500 g frysta hallon
4.5 dl mörkt muskovadosocker
ca 75 g mörk choklad
Koka hallonen, rör ned sockret. Bryt chokladen och rör ned. Skumma av om d behövs. Häll upp i fina burkar o bli poppis på julfesten!




Saffransbutterkaka!
Gör en vanlig saffransdeg med Kesella i ( recept finns på Arla.se).
Istället för att göra lussekatter så gör en stor rektangel med smör,kanel,socker precis som vanliga kanelbullar.
Rulla ihop och skär, sen ned i en smord form m avtagbara kanter. De som blir över lägger du i vanliga bullpapperformar. Eller i julinspirerade bullpapperformar som jag fann på Ullared:-)!
Supergott och enkelt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar